14 Ocak 2010 Perşembe

Hvid nat (2007)

Hvid nat 2007 yılı mahsulü Jannik Johansen tarafından yönetilmiş olan Danimarka yapımı bir film. White Night olarak da bilinir. Senaryo, yönetmen Jannik Johansen ve üstad Anders Thomas Jensen'e ait.


Tam bir işkolik olan Ulrich bir gece iş arkadaşları ile önemli bir iş zaferini kutlamak üzere müdavimi oldukları anlaşılan gürültülü bir diskoya giderler. Danseden bir kızın görüntüsünden anlaşılmaz bir şekilde rahatsız olan Ulrich, arkadaşlarını da yanına alarak diskoyu terkeder. Arka mahallelerden birinde geç saatlerde açık olan salaş diyebileceğim bir bara giderler. Burada bardaki bir sarhoşla tartışan Ulrich adamla itişmeye başlar. Dengesini kaybederek masalardan birinin üzerine devrilen adam aldığı darbe ile ölür. Ülkenin en büyük avukatlık bürolarından birinin sahibi olan babası en iyi iki avukatını gönderir ve Ulrich ilk celsede beraat eder. Bu olay Ulrich'in hayatının dönüm noktasıdır. Birden durup hayatı sorgulamaya başlar. İşini, çevresini, evliliğini. Geri dönülmez büyük adımlar atmak üzeredir. Peki psikolojik durumu bu değişiklikler için hazır mıdır?


Geçen gece oldukça geç bir saatte uykum kaçtı ve bir film izleyerek uyuyakalırım gibisinden kendimce dahiyane bir fikirle yataktan kalktım. Konusunun basitliğine güvenerek Hvid nat'ı seçtim. Ne kadar yanılmışım. Her şeyiyle sıradan ve iddiasız gibi görünen bir film. Gel gör ki film hakikaten sıradan ve iddiasız. Ne öykü akışında, ne senaryoda, ne sürprizlerde (twist) önceden tahmin edilemeyen hiçbirşey olmuyor. Ama anlayamadığım bir şekilde film beni içine aldı ve nasıl olduğunu anlayamadan o saatte o durumda kendini sonuna kadar izlettirdi. Sanırım bu A.T. Jensen kişisi bir büyücü. Senaryo yazmanın bütün hilelerini çözmüş bir dahi.


Daha önce yazdığım Rembrandt'da (2003) olduğu gibi bu film de sırtını karakterlerin başarıyla kurgulanmasına yaslıyor. Hemen hemen aynı oyuncularla benzer kalitede bir oyunculuk gösterisi bu filmin de artısı. Daha önceki filmdeki neşeli hikayenin yerini bu sefer daha hüzünlü bir hikaye alıyor ama formül bir kez daha tutuyor. Lars Brygmann (Ulrich Nymann), Nicolas Bro (Bertel Nymann), Anne Sophie Byder (Camilla Nymann) ve Rikke Louise Andersson (Karina Nielsen) başrollerde.


Alttan alta yüzeysel de olsa verilen toplumsal ve sosyal mesajlar fazlasıyla sıradan duruyor, ama filmin izlenirliğini etkilemiyor. Diğer teknik konularda ise -türünün gereği çok zorlayıcı olmadığını göz önüne alsak bile- kusursuz görünüyor.


"Bir kitap okudum ve hayatım değişti." ya da "Bir film izledim ve hayatım değişti." gibi oldukça bilindik bir klişenin "Bir adam öldürdüm ve hayatım değişti." versiyonu diyebiliriz Hvid nat için. (7/10)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder