24 Haziran 2009 Çarşamba

Ghajini (2008)

Ghajini 2008 yılı mahsulü A.R. Murugadoss tarafından yönetilmiş olan Hindistan yapımı bir film. Müzikler, 2008 Oscarlarında Slumdog Millionaire (2008, yönetmen Danny Boyle) ile 2 adet heykelcik kapan A.R. Rahman tarafından yapılmış.


Film aslında Tamil dilinde 2005 yılında gene A.R. Murugadoss tarafından çekilmiş. Tamil Hindistan'ın güneyinde konuşulan yerel bir dil. Film bir şekilde ünlü aktör Aamir Khan'ın dikkatini çeker ve Hindu dilinde yeniden çekilmesine karar verilir.

Ghajini filminin benim ilgimi çekme sebebi ise ana temanın basbayağı Memento (2000, yönetmen Christopher Nolan) ile birebir aynı olması. Hintlilerin Memento'yu nasıl yorumlayacaklarını merak ettim açıkcası.


Sanjay Singhania (Aamir Khan) "kısa süreli hafıza kaybı" (short term memory loss) denilen hastalıktan muzdarip, intikam peşinde koşan, bol kaslı kahramanımız. En fazla 15 dakika içinde olanları hatırlayabilen Sanjay daha öncesi ile ilgili ne bir olay, ne bir yer, ne de bir yüz hatırlayamaz. Kendince önemli şeyleri hatırlamak adına yanında taşıdığı not defterine notlar alır, polaroid fotoğraf makinası ile fotoğraflar çeker, vücuduna dövmeler yapar. Varmak istediği tek bir hedef vardır: öldürülen sevgilisi Kalpana'nın (Asin) intikamını almak. Bunun için Ghajini'yi öldürmesi gerektiğine dair notlar almıştır. Ama bir problem vardır; Ghajini kimdir? Hiçbir şeyi hatırlayamadığı gibi bunu da hatırlayamaz.

Konuyu okuduğunuzda Memento filmine yakın çizgide bir film izleyeceğinizi düşünüyor olabilirsiniz. (Ki ben düşünmüştüm, oradan biliyorum.) Tamamen yanıldığınız söyleyebilirim. Filmin ilk yirmi dakikası içinde Sanjay bir adamı öldürür, olay yerine gelen polis bulduğu bir ipucu ile Sanjay'ın evini tespit eder, Sanjay'ı yakalar (nedense dedektif Arjun bütün bunları hep tek başına yapar), Sanjay'ın evini karıştırırken 2005 yılına ait bir günlük bulur. İşte ne olursa o anda olur. Birden ana konudan tamamen koparız. 2005 yılına dönüp Sanjay ile Kalpana'nın nasıl tanıştıklarını, Sanjay'ın Kalpana'ya nasıl aşık olduğunu falan Hint filmlerinin simgesi olan danslı müzikli sahnelerle öğreniriz. Yaklaşık bir saat boyunca (evet yanlış okumadınız, bir saat) saçma sapan bir aşk filminin içinde buluruz kendimizi. Neyse ki 2005 yılı (ve günlük) biter de, saçma sahneler son bulur. Dedektif bir anda çılgınlar gibi 2006 yılının günlüğünü aramaya başlar. Çünkü 2005 yılbaşı günü Sanjay Kalpana'ya evlenme teklif etmiştir. Kalpana cevabını ertesi gün vereceğini söyler. Dedektif Arjun da Hintli değil mi, merak ediyor işte adam ne oldu diye. Arjun tam 2006 yılına ait günlüğü bulduğunda Sanjay kendine gelir, Arjun'u safdışı bırakır, Ghajini'yi öldürme görevine kitlenir ve evden dışarı çıkar. Bu sayede tekrar Memento çizgisine geri dönmüş oluruz. Bu sefer tıp öğrencisi Sunita devreye girer. Yardımcı olacağım derken işleri iyice karıştıran Sunita sayesinde 2006 yılının günlüğüne dalar gideriz. Alın size bir saat daha Hint usulü aşk filmi. Toplam süresi üç saatten biraz fazla olan filmin iki saati aşkın kısmı bu ıvır zıvır beş para etmez aşk meşk masalına ayrılmış.


Yani Ghajini, kurgusunu değil ama konusunu ödünç aldığı Memento'ya bütünüyle ihanet eden bir film. Üzerine geçirdiği Mementomsu maskesi ile aslında basit bir zengin adam fakir kız aşkını konu ediyor. Ama gerek posterleri ile olsun, gerek basın tanıtımları ile bu konudan hiç bahsedilmiyor. İşin reklam kısmında sadece ama sadece bu Mementomsu intikam hikayesi ön plana çıkartılarak ilgi çekilmeye çalışılmış, ki başarılı olduklarını söylemek mümkün. (En azından ben tuzağa düştüm.)

Sanjay Singhania rolündeki aktör Aamir Khan sanırım Hindistan'ın en ünlü aktörlerinden biri olsa gerek. (Hint Sinemasına uzak olduğum için çok bilgim yok.) Senaryoyu ve yapımcıların aksi yönde ısrarına rağmen Kalpana rolü için Asin isimli Tamil aktristi kendi seçtiğine göre belli bir gücü olduğu aşikar. Kalpana rolündeki Asin Hint işi abartılı oyunculuktan örnekler sergilese de diğer oyuncuların yanında Aamir Khan ile beraber sivrildiği rahatlıkla söylenebilir.


Kopuk flashbackleri ile beni dumura uğratan bir film oldu Ghajini. Hint usulü Memento yeniden yapımı nasıl olur diye merak eden bünyelere tavsiye olunur. Dumur katsayısı yüksek bir yapım. Gözatmakta fayda var. (3/10)

7 yorum:

  1. Bu film benim içinde tam bir hayal kırıklığıydı. Çünkü farklı beklentilerle izlemiştim filmi. Bir de aamir khan'dan böyle saçma bir film beklemiyordum. Ama Lagaan, Rang De Basanti, Fanaa filmlerini izlerseniz aamir khanı daha iyi tanırsınız. Bu arada wanted isimli bir film izledim. O da tamil filminin yeniden çekimiydi. Bu filmin yüzüne önyargılı yaklaşmıştım ama film tahminimden çok daha iyi çıktı. Tavsiye ederim. İzleyin:
    www.hintfilmi.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şakamı bu bence sizin zevkiniz bozuk, bu süper bi filmdir.

      Sil
  2. Yazıda da bahsettiğim gibi Hint Sineması'na çok uzağım. Dolayısıyla söylemiş olduğunuz Wanted (2009, y.Prabhu Deva) isimli filmi izlemedim. Ama fırsatını bulursam mutlaka bir göz atacağım. Teşekkürler...

    YanıtlaSil
  3. Arkadaşım. Aamir khan, bollywood'u bırak asyanın en prestijli oyuncularından birisidir. Kariyeri de bu filmi saymazsak gayet iyi. Örneğin Lagaan filmi 2001 yılında oskara aday olmuştur. Rang De Basanti filmi de onun kadar iyidir.
    Hint Filmleri'nin avrupada en az popüler olduğu yer Türkiye'dir heralde. ben yukarıda yazdığım sitenin yöneticisiyim ve siteme günlük 1000 kişiden fazlası geliyor ve bunları %20si Türkiyeden geri kalanları ise avrupadaki gurbetçiler vs...
    Açıkçası hint filmi izlemeyenler hakikaten film konusunda eksiktir. Nedenini kaliteli hint filmleri izleyince anlayacaksın.
    Birçok yerde şöyle yazı görmüştüm. hint filmleri izlemeye başlamak için ilk başta doğru filmler seçmek gerekir ve siz yanlış bir film seçtiniz. Bu yüzden belki bidaha hint filmi izlemek istemeyeceksiniz. Belki izleseniz bile küçük bir açıkta filmin ipini çekeceksiniz.
    Sizden bir ricam var. Blogunuza aşagıdaki filmlerden birisi hakkında yazı yazmanızı istiyorum.
    =>Lage Raho Munna Bhai(Hint filmlerindeki birçok ögeyi barındıran kaliteli yapımlardan)
    =>Rang De Basanti(Ders verici bir film)
    =>Om Shanti Om(Etkileyici bir film. Tabi filmi izlerken ufak ayrıntılara takılma :D)
    Çok kaliteli hint filmlerini seçmedim. Örneğin Om shanti om imdb puanı=6.5 ama bence bollywood'un çağ atladığını gösteriyor. Tabi çok saçma dersen bilemem.
    Yukarıda bahsettiğim wanted filmide gayet güzeldi ayrıca. Herneyse yazı yazarsanız ya da yazmazsanız sizden bir mesaj bekliyorum.

    YanıtlaSil
  4. aamir kahn hastasıyım onu çok iyi tanıyorum hakkında herşeyi biliyorum sayın celil ;
    aamir khanın bütn filmleri güzel siz beğenmediyseniz o ayrı bir şey aamir khan ı tanıyomusun ? beğenmediysen ve bir anlam bulamadıysan çıkıp başka film izleyip ve ya
    başka bir iş yapabilirsin bir daha böyle yorum yapmayın lütfen

    YanıtlaSil
  5. "Hint Filmleri'nin avrupada en az popüler olduğu yer Türkiye'dir heralde. ben yukarıda yazdığım sitenin yöneticisiyim ve siteme günlük 1000 kişiden fazlası geliyor ve bunları %20si Türkiyeden geri kalanları ise avrupadaki gurbetçiler vs... " demişsiniz. Tam tersine Celil Bey Hint filmlerinin en popüler olduğu Avrupa ülkesi Türkiye sitenize Avrupa üzerinden giriyor görünenler proxy ya da vpn kullanan ya da DNS ayarlarını değiştiren Türkiye'de yaşayan kişiler

    YanıtlaSil
  6. Hayatımda böyle güzel bir film görmedim ağlattı be

    YanıtlaSil