26 Mayıs 2009 Salı

The Ring Three (2011) ve öncesi

Bir önceki yazıda Ju-On külliyatı ile ilgili karaladığım yazı esnasında aklıma geldiği üzere Ringu ve türevlerinin bir listesini yapmaya karar verdim. Maksat Ringu isimli romandan uyarlanarak çekilmiş olan bütün filmleri bir sıraya koymak.

1957 doğumlu Japon yazar Kôji Suzuki 1991 yılında Ringu (The Ring) isimli bir roman yazdı. Seneler sonra bütün dünyada fenomen haline dönüşecek olan filmlere esin kaynağı olacağından henüz habersizdi. Suzuki daha sonra Ringu'yu yazarken en büyük esin kaynağının en sevdiği korku filmi olan Poltergeist (1982, yönetmen Tobe Hooper) olduğunu söylemişti. Ringu sonrası Honogurai Mizu No Soko Kara (Dark Water) isimli romanı ve Dream Cruise isimli kısa hikayesi de sinemaya uyarlandı:

* Honogurai Mizu No Soko Kara (2002, y. Hideo Nakata)
* Dark Water (2005, y. Walter Salles) (yeniden yapım)
* Dream Cruise (2007, y. Norio Tsuruta) (Masters of Horror 2.Sezon 13.Bölüm)


Kronolojik sıra ile Ringu filmlerine göz atmaya başlayabiliriz;

Ringu: Jiko ka! Henshi ka! 4-tsu no inochi wo ubau shôjo no onnen (Accident, or unnatural death!?! A young girl's hatred that steals four lives, 1995):
Japonya'daki Fuji TV tarafından finanse edilerek çekilen bu ilk film seyircisi ile ilk olarak Fuji TV ekranlarında buluştu. Senaryo yazarı Jôji Iida (ki kendisine yazıp yönettiği Anaza Hevun (Another Heaven, 2000) filmi sebebi ile saygım sonsuz.) romandaki bazı yerleri deforme edip değiştirdi. Mesela romanın kahramanı olan gazetecinin cinsiyetini değiştirmesi gibi. Romanla çok ilgisi olmayan enterasan bir film. Korku ögelerinden çok çıplaklık ön planda. Televizyonda yayınlandıktan sonra Ringu: Kanzen-Ban (the Complete Edition) ismi ile videosu yayınlandı. Bu videonun ilginç olan tarafı TV versiyonundan çok daha fazla çıplaklık içermesi idi.


Ringu (Ring, 1998):
Ringu, enterasan bir TV filmi macerasından sonra Hideo Nakata yönetmenliğinde sinemaya uyarlandı. Film kısa sürede Japonya'daki bütün gişe hasılat rekorlarını altüst etti. Sanki Japonlar yıllardır böyle bir filmin gelmesini bekliyorlarmış gibiydi. Daha sonra filmin ünü Japonya sınırlarını aştı ve bütün dünyada bir fenomen haline geldi. Yönetmen Nakata artık herkesin tanıdığı bir isim olmuştu.


Rasen (The Spiral, 1998):
Nakata'nın filmi ile hemen hemen aynı zamanlarda vizyona giren bir başka Ringu uyarlaması ise Jôji Iida'dan geldi. TV için çekilen ilk filmin senaryosunu yazmış olan Iida, sinema için yazdığı bu yeni filmin yönetmenliğini de yaptı. Bu sefer romana daha sadık kalan Iida, Nakata'nın filmi ile karşılaştırıldığında daha dramatik yapıya sahip bir film yaratmıştı. Korku ögelerini daha arka plana atarak asıl olarak Sadako'nun iç dünyası ile ilgilenmişti. Bence en başarılı Ringu uyarlaması olan bu film Nakata'nın filminin gölgesinde kalmış, yanlış zamanlaması yüzünden birçok sinemaseverin gözünden kaçmıştır. Ekstra bir not olarak romanın yazarı Kôji Suzuki bu filmde çok kısa bir süreliğine ekranda gözüküyor.


Ringu: Saishûshô (Ring: The Final Chapter, 1999):
Ringu filminin başarısından sonra boş durmayan yapımcılar TV için her biri yaklaşık birer saat süren 12 bölümlük bir dizi tasarladılar. Dizinin evsahipliğini ve prodüksiyonunu yapan kanal ilk TV filminin yapımcısı olan Fuji TV'den başkası değildi.


Ringu 2 (1999):
Hideo Nakata, Ringu serisine kaldığı yerden devam etti. İlk filmde beyazperdede terör estiren Sadako hayranlarını büyük bir zevkle korkutmayı bu filmde de sürdürdü. Ringu 2, Nakata'nın çektiği ilk Ringu kadar başarılı oldu.


The Ring Virus (1999):
Japonya'da kopan Ringu fırtınasına eşlik eden ilk ülke yakın komşularından Güney Kore oldu. Yönetmen Dong-bin Kim. Suzuki'nin romanından uyarlanan bu film Nakata'nın Ringu'su kadar başarılı olmasa da fenomene gönül vermiş Ring dostlarının görmesinde fayda var. Yoksa filmde değişik bir şey yok. Aynı konu bir kez daha aynı şekilde filme çekilmiş. Tek farkı filmde konuşulan dil Japonca değil de Korece.


Ringu 0: Bâsudei (Ring Ø: Birthday, 2000):
Ring fenomeni bütün dünyayı bir virüs gibi sarınca romanın yazarı Kôji Suzuki Sadako'nun geçmişini anlatan Ring: Birthday isimli bir kısa hikaye yazdı. Bu hikayenin de filme çekilmesi uzun sürmedi. Norio Tsuruta'nın yönetmenliğini yaptığı film için korku filmi tanımını yapmak doğru olmaz. Daha çok Sadako nedir kimdir sorularının yanıtını arayanlar için çekilmiş bilgilendirici nitelikte bir belgesel havasında olduğunu söyleyebilirim. Aslında bu film Sadako'yu bir roman ve/veya film antikahramanı olmaktan çıkarıp biraz daha mağdur olan tarafmış gibi gösteriyor. Aynı Carrie (1976, yönetmen Brian De Palma) filminde olduğu gibi.


The Ring (2002):
Yeniden yapımlara dört elle sarılan Hollywood'un Ringu fenomenine el atmaması düşünülemezdi. Nitekim 2002 yılında Gore "Pirates of the Caribbean" Verbinski tarafından yönetilen film geldi. Nakata'nın çektiği Ringu filminin yeniden yapımı olan bu film Güney Kore yeniden yapımından bile daha kötüydü.


The Ring Two (2005):
Verbinski ile bu işin olmayacağını anlayan Hollywood, The Grudge'ı çekmek için Takashi Shimizu'yu getirmeleri örneğinde olduğu gibi Hideo Nakata'yı yönetmenlik koltuğuna oturtursa bu işin hallolacağını düşündü. Ringu 2'nin yeniden yapımı olan bu film aynen beklediğim gibi başarısız oldu.


Rings (2005):
Jonathan Liebesman tarafından yönetilen 16 dakikalık bu kısa filme The Ring box setinin içinden çıkan bonus diskden ulaşmak mümkün. The Ring ve The Ring Two arasında geçiş özelliği sağlayan bu kısa filmi ABD versiyonlarına itibar göstermeyenlerin izlemesine gerek yok.


The Ring Three (2011):
Evet, maalesef sömürü devam ediyor. Hollywood boş durmuyor. Yönetmenliğini Hideo Nakata'nın yapacağı duyurulan bu yeni devam filminde neler yumurtlayacaklarını henüz bilmiyorum ama şimdiye kadar yapılanlar ortada. En yakın örnek The Grudge 3 faciası.


Son olarak bütün filmleri şöyle bir listeleyelim:

* Ringu: Jiko ka! Henshi ka! 4-tsu no inochi wo ubau shôjo no onnen (1995) (TV) (y. Chisui Takigawa) (Japonya)
* Ringu (1998) (y. Hideo Nakata) (Japonya)
* Rasen (1998) (y. Jôji Iida) (Japonya)
* Ringu: Saishûshô (1999) (Dizi/12 Bölüm) (Japonya)
* Ringu 2 (1999) (y. Hideo Nakata) (Japonya)
* The Ring Virus (1999) (y. Dong-bin Kim) (Güney Kore)
* Ringu 0: Bâsudei (2000) (y. Norio Tsuruta) (Japonya)
* The Ring (2002) (y. Gore Verbinski) (ABD/Japonya)
* The Ring Two (2005) (y. Hideo Nakata) (ABD)
* Rings (2005) (Kısa) (y. Jonathan Liebesman) (ABD)
* The Ring Three (2011) (y. Hideo Nakata) (ABD)

Bugüne kadar bu listeden herhangi bir filme denk gelmemiş kimsenin kaldığına inanmıyorum. (İstisnalar kaideyi bozmaz.) Ama ola ki var diyelim. Benim naçizane tavsiyem öncelikle Ringu - Ringu 2 - Ringu 0: Bâsudei - Rasen filmlerini yazıldığı sıra ile izlemeleri yönünde. Akabinde geriye kalanları izlemek keyfinize kalmış.

8 kişi bişi demiş:

  1. Merhaba,
    Belli ki buradaki bilgileri bir yerlerden okuyup yazmissiniz ama internetteki bilgilere cok fazla guvenmemeniz gerek. Hele de izlemediginiz bir film icin “Bence en basarili uyarlama” gibi bir yorumu yazmaniz hic dogru degil. Hakim degilsiniz Ringu serisine, Rasen’i de belli ki izlememissiniz. Soyle kanitlayacagim: Rasen icin, "Nakata'nın filmi ile hemen hemen aynı zamanlarda vizyona giren bir başka Ringu uyarlaması ise Jôji Iida'dan geldi" diyorsunuz. Yanlis... Izlemis olsaniz Rasen’in ‘baska bir Ringu uyarlamasi' degil Ringu’nun devami oldugunu bilirdiniz ve dolayisiyla “bence en basarili uyarlama” tanimini yapmazdiniz. Rasen, Nakata'nin Ringu’suna ayni sene icinde devam filmi olarak cekildi ama Ringu’nun aksine, Japonya'da hic tutulmadi. Bunun uzerine Kadokawa bu filmi dagitmayarak Nakata'ya Ringu 2’yi cektirdi ve Japonya disinda Ringu'nun devam filmi olarak Ringu 2’nin bilinmesi saglandi. Aralarindaki fark, Rasen'in tamamen kitaba bagli olmasi, Ringu 2'nin ise kitaptan bagimsiz bolumler iceren orijinal bir senaryosunun olmasidir.

    Tabii izlemediginiz icin izleme sirasi tavsiyesini de yanlis vermissiniz. “Ringu - Ringu 2 – Ringu 0 – Rasen” degil, “Ringu –Rasen&Ringu 2 – Ringu 0“ seklindedir dogrusu.
    Umarim duzeltirsiniz. Bir J-horror fanatigi olarak kayitsiz kalamadim…
    Hande.

    YanıtlaSil
  2. Yorum için teşekkürler, sırasıyla cevaplamaya çalışayım;

    Yukarıdaki yazıyı herhangi bir yerlerden okuyup yazmadım. Ringu serisi hakkındaki kişisel görüşlerimi çalakalem karaladım diyebilirim.

    Rasen'i izledim ve yazıda da belirttiğim üzere (üstüne basarak söylüyorum) "bence" en başarılı Ringu uyarlamasıdır. Bu kişisel görüşümü de kendi kişisel sayfama yazmamda bir sakınca görmüyorum, hele doğru olmadığına hiç katılmıyorum, çünkü ortaya çıkıp "Rasen en iyisidir!" gibisinden çığlıklar atıyor değilim. Sadece en sevdiğim uyarlamanın ismini verdim. Siz aynı görüşte olmak durumunda değilsiniz. Açıkcası ilk etapta Ringu'nun devam filmi olarak tasarlanmış olması hikayesi beni çok bağlamıyor. Sonuçta bir kitaptan sinemaya uyarlanan bir filmde illa ki kitabın bütünü esas alınacak diye bir mecburiyet yok. Bu gözle baktığımda Rasen'i serideki diğer filmlerden ayrı tutuyorum ve bence Rasen seriden bihaber birinin izleyip sevebileceği başarılı bir film.

    İzleme sırası tavsiyesinin yanlış olması gibi bir tabir bana komik geldi. En fazla kötü bir tavsiye olur. Siz de bir sıralama yapmışsınız kendinize göre. Bu da sizin tavsiyeniz olur. Başkaları buna yanlış diyemez, iyi ya da kötü bir tavsiye diyebilir.

    Yorumunuz için tekrar teşekkür ederim. Ama üzülerek yazıda düzelteceğim bir yer olmadığını söylemek isterim.

    YanıtlaSil
  3. Tekrar merhaba,

    Elestirim Rasen'i begenip begenmemenizle ilgisiz, kimse bir baskasinin zevki uzerinde ahkam kesme hakkina sahip degil. Tabii ki “kisisel gorusunuzu kisisel sayfaniza” yazarsiniz, hatta ortaya cikip “Rasen en iyisidir!” cigliklari bile atabilirsiniz bence sakincasi yok; ben sizin kisisel gorusunuze degil, verdiginiz Rasen Nakata'nin Ringu'larindan farkli, baslibasina bir uyarlamaymis “bilgi”sine karsi ciktim dikkat edin. Bilgi konusunda kisisel ozgurlukten sozedemeyiz.

    Rasen bagimsiz bir uyarlama degil, tek basina izlendiginde de soylediginizin aksine hicbir anlam ifade etmez; Rasen'i izleyen biri eger Ringu'yu izlememisse HICBIR sey anlamaz, bu kadar da kesin konusuyorum. Devam filmi olmasi bu sebepten “sizi baglar”. “Bir kitaptan sinemaya uyarlanan filmde illa ki kitabin butunu esas alinacak diye bir mecburiyet yok” tabii ki, ama bu dusunceniz Rasen tek basina duran bir uyarlama olmadigi icin konumuz ozelinde gecerli degil. Ustelik Rasen icin “Bu sefer romana daha sadik kalan Iida, Nakata’nin filmi ile karsilastirildiginda daha dramatik yapiya sahip bir film yaratmisti” diyerek Ringu ile bir karsilastirma yapiyorsunuz, yapamazsiniz, ayni seyi anlatmiyor bu iki film, ayni kitabin iki ayri uyarlamasi degiller, biri digerinin devami, ustelik Ringu da romana birebir derecede sadik! Hikayenin ana hatlari ve derdi Ringu’da ortaya konuyor, Rasen ise olan bitene aciklama getiriyor. Ustunkoru tabirle Ringu kitabin ilk 100 sayfasini anlatiyorsa Rasen ikinci 100 sayfayi anlatiyor diyelim. Zaten tutulmamasinin sebebi Japon seyirciyi verilen cevaplar anlaminda tatmin etmemesidir. Bunlar bolumlu uyarlamalar degiller Hababam Sinifi gibi, LOTR ya da King'in It'i gibi boluklu uyarlamalar; yani bir oncekini izlemeden sonrakini izlemeniz butunlugu zedeler. Ki bahsettigimiz film teknik acidan ileri, flashbackler iceren ya da izleyiciyi konuya hakim kilacak hatirlatici sekanslar veren bir film bile degil. Ringu’yu izlememis biri icin sadece ‘anlamsiz'. Olaylarin tumunun oncesini bilmek gerekiyor. Bir arkadasinin olen profesorun otopsisine cagrilmasi ile basliyor film ornegin. Kim kimdir, nedir, ne olmustur, butun bunlara sebep olan neydi, hicbiri aciklanmiyor film boyunca, Ringu’yu izlemeyen icin kocaman bir sifir! Sizin yaptiginiz karsilastirma Ringu 2-Rasen arasinda olur evet, cunku ikisi de 2. film, ikisi de hikayenin 2. yarisini anlatiyor, ve evet Rasen kitaba bagli, Ringu 2 ise Rasen’in sevilmemesinden dolayi degistirilmis bir senaryoya sahip. Ringu 2 Rasen’in remake’i.

    Herseye ragmen “ben en cok bunu sevdim kime ne” demeniz kabul edilebilirdi eger siralama konusunda israrci olmasaydiniz. Ben de Nakata’nin metafizige fizik karistiran Ringu 2’si yerine Rasen’i tercih ederim… Rasen’i sadece Ringu 2 ile kiyaslayarak tabii.

    Size komik gelmis izleme sirasinin tavsiyesi konusunda yazmam, ama aslinda o kadar komik bulmazdiniz Rasen’i izlemis olasaydiniz. Bagimsiz filmlerden sozetmiyoruz. Butun hikayeyi Ringu-Ringu 2-Ringu 0 seklinde izlemesini tavsiye ettiginiz biri ardindan sizi dinleyip bir de Rasen’i izlese, hersey bitmisken tekrar Ringu 2’nin anlattiklarini baska (ama tamamen farkli olmayan, hele bagimsiz hic olmayan) bir bakis acisiyla soyleyen, tek basina hicbir sey ifade etmeyen bir filmle karsilasacak. Bu da sandiginiz gibi komik yapmiyor uyarimi. Rasen’i izlemediginiz konusundaki israrimin altinda iste bu yatiyor, izlemis olsaniz bu siralamayi hala iddia ediyor olmaz, uyarimi da komik bulmazdiniz. Dogru siralama Ringu-Rasen&Ringu 2-Ringu 0’dir. Bunun kisisel tercihle ilgisi yok.

    Ayrica, sayfanizda degisiklik yapip yapmamaniz elbette sizin tercihiniz, ben aslinda sizin iyiliginize bir sey yazmis oluyorum dusunurseniz cunku maalesef kisisel sayfanizda yanlis bilgi vermissiniz ve bu sizi “baglar“. Ustelik iddianizi surdurerek yanlisi devam ettiriyorsunuz.

    Rasen’i izleyin :)
    Soylediklerimin dogrulugunun farkina varinca dilerseniz bu tartismayi da silebilirsiniz, kaptan sizsiniz...
    Selamlar, Hande.

    YanıtlaSil
  4. Bana sorarsanız Hande hanım siz çok fazla sinema izlemekten kafayı üşütmüssünüz biraz...

    Para kazanmak için üç beş adamın bir araya gelip çevirdiği bir zamazingo yu bu kadar düşünmek baştan sağlıksız bir davranış. Kimin umrunda Allah aşkına, ne sırası? İncil mi bu? Tevrat mı?

    Örnek alınması gereken sırayı açıklıyorum:
    Yunus Emre, Karacaoğlan, Orhan Veli, Sezai Karakoç, İsmet Özel.

    Check this out, J-horror fan! Take it easy...

    ;)

    YanıtlaSil
  5. Tipik yurdum tepkisidir Erman Bey. Bir konuda bilgisi olan ve konusan birine "x ile kafayi usutmus" demek... Tanidik geldi mi? :)

    Konu hakkindaki bilgi yogunlugu sizi urkutmus anlasilan ki hemen 'sagliksiz davranis' yaftasi yapistirmissiniz. Sakin olun. Bu isin egitimini aldigim icin bu kadar biliyorum. Rahatsizlik duymaniza gerek yok.

    "Sira kimin umurunda, ne sirasi?" sorusu da kusura bakmayin ama komik olmus :) Ee bizim umurumuzda :)

    Bir sinema filmine "para kazanmak icin uc bes adamin bir araya gelip cevirdigi bir zamazingo" diyebilen zihniyete degil, o 'zamazingo' icin kafa yorup, vakit ayirip birseyler yazmis olan, ortak bir zevki paylastigimiz blog sahibine yonelikti zaten benim yazim.

    Arif olan anladi ;)

    Selamlar, Hande.

    YanıtlaSil
  6. Merhaba Hande,

    Yersiz ifadelerimden dolayı sözümü geri alıyorum. Ben sadece, o güzel zihninizi bu tip şeylerle doldurmanızdan dolayı öfkelendim bir an. Bir şeye, bu sanatsal veya bilimsel bir alan dahi olsa, gereğinden fazla yoğunlaşmanın doğru olmadığını düşünüyorum. Kendi çektiğim sıkıntılardan edindiğim bilgiye dayanarak konuşuyorum. O filmlerin sizin göstermiş olduğunuz zihinsel etkinlik kadar değerli olmadığına eminim. Hele ki grunge mrunge gibi şeyler tam bir saçmalık.

    Ben sadece şu KOji Suzuki denilen adamı merak ettim. Nasıl bir yazar olduğunu. Türkçe de olup olmadığını araştırıyordum ki KK blog una rastladım, tartışma ilgimi çekti.

    Takıntılar iyi değildir, herşeyin ardında bir neden aramak hayatın tadını kaçırır. Sinema çoğu zaman bir saçmalıktan ibaret kanımca. Asıl bizim işimize yarayacak sanatlar şiir, resim ve müzik.

    ....

    Sinema eleştirilerinizin yayımlanmasını isterseniz bizim dergi KARAGÖZ'E gönderebilirsiniz. Çok marjinal bir dergi değil ama iyi şairler var. Ayrıca genç yazarlara ihtiyacımız da var. İlginizi çekerse katılım koşulları için şu linke göz atabilirsiniz: http://karagozedebiyat.com/sayfalar/katilim-kosullari-0

    yada direk bana gönderebilirsiniz metinlerinizi.
    akcayerman@gmail.com

    Bu teklif sizin içinde geçerli Kızılca kardeş.

    Umarım böylece bende kendimi affettirir, iyi bir işe vesile olurum.

    Kendinize iyi bakın,

    J-HORROR RULES!

    YanıtlaSil
  7. Video Sanatının derinliklerine temas etmek isteyen Hande Kınaci ve Kızılca Bey için sinematik bir seçki:

    http://ubu.com/

    Siz beni daha tanımadınız.

    : )

    YanıtlaSil
  8. Türkçe'de "Halka" ve Koci Suzuki için:
    http://www.dogankitap.com.tr/kitap.asp?id=1075

    YanıtlaSil