20 Mart 2009 Cuma

46-Okunen No Koi (2006)

46-Okunen No Koi 2006 yılı mahsulü saygıda kusur etmediğim yönetmenlerden Takashi Miike tarafından yönetilmiş olan Japonya yapımı bir film. 4.6 Billion Year Love ya da Big Bang Love isimleri ile de biliniyor.


Miike'yi bilenler bilir. (Bilmeyenler için birşey söyleyemeyeceğim, teessüf ve üzüntü belki?) Gene yapmış yapacağını. Bu filmi neden bu kadar beklettim izlemek için bilmiyorum. Hasta olduğum bir ana denk geldi. Bir kere daha izlemem gerekiyor gibi geldi bana.


Hapishanede meydana gelen şüpheli bir ölümü araştırmak gibisinden basit gibi gözüken bir konuyu anlatır gibiyse de, görünüşe aldanmamak gerekir, her Miike filminde olduğu gibi. Bilinmeyen bir zamanda, bilinmeyen bir coğrafyadaki bir hapishanede bir mahkum ölür. Hapishanedeki kahramanımız suçunu itiraf ederek kendisinin öldürdüğünü iddia eder. Olayı araştırmaya gelen iki dedektif olayın anlatıldığı gibi olmadığını farkedip gerçekleri ortaya çıkarma peşinde çabalamaya başlarlar.

Filmdeki birçok şey belirsizlik üzerine kurulu. Mesela kahramanımızın hapse düşme nedeni. Bir gay barda çalışırken kendisine tacizde bulunan birine bir fenalık yaptığından (belki öldürdüğünden) hapse düştüğünü tahmin ediyoruz. Çünkü bu sahneler asla tam olarak gösterilmiyor.

Mekan tasarımı için de birkaç kelime edelim. Belirsizlik burada da devam ediyor. Akla direkt olarak Dogville (2003, yönetmen Lars von Trier) filmini getiren sade sahneler tasarlanmış. Sağa sola serpiştirilen birkaç eşya ile gerçeklikten kopan ama gerçekliği anımsatan eşya tercihleri. Özellikle hapishane avlusunda geçen sahnelerin seyir keyfi üst düzeyde. Hapishanenin hemen arkasındaki füze rampası, hemen ötedeki güney amerikadan kopup gelmiş gibi duran tapınak ya da gökyüzünün hayal kurmaya müsait renk ve şekilleri. Avlu sahnelerinin tamamında görsel bir orgazm vaadediyor Miike.


Konusu okunduğunda filmin ana sorunsalı gibi duran katil kim sorusu filmde en az ilgilendiğim şey oldu. Ki zaten final sahnesi gelmeden çok önce kolaylıkla tahmin edilebilen bir sona sahip. Bu yüzden yönetmenin daha çok Gozu (2003) ya da Izo (2004) gibi filmlerinden keyif alanların bu filmi daha çok seveceğini düşünüyorum. Ichi sevip de Gozu'dan nefret edenlerdenseniz 46-Okunen No Koi biraz fazla gelebilir. (8/10)


6 yorum:

  1. Hmm... "Bu benim başyapıtım demiş" Miike. En azından DVD kapağına öyle yazmışlar.

    YanıtlaSil
  2. Miike'yi o kadar güzel özetlemişsin ki, pek iyi tanımayanlar için: Koroshiya Ichi'yi sevip de Gôzu'dan nefret edenlerdenseniz 46-Okunen No Koi size göre değil!

    YanıtlaSil
  3. Bu filmi !f'te seyretmiştim sanırım ama pek birşey hatırlamıyorum. Galiba dvd'si de çıkmadı Türkiye'de (haşa! hiç indirmem:p) Sadece dans sahneleri gibi birşeyler hatırlıyorum...Aslında sondaki, Gozu-Ichi-Izo'dan birini sevip diğerini sevmeme olayına takıldım ben. Olaya hiç o açıdan bakmamıştım, ilginç geldi. Son olarak Izo'yu kaale almayanlara seslenmek istiyorum mikrofonlardan; "Izo'yu da sevin, üvey evlat muamelesi yapmayın". Aman tamam çekiliyorum... Pardon:)

    YanıtlaSil
  4. @beatific;
    açıkcası ne zaman yeni bir Miike filmi izlesem, ahanda işte budur başyapıtı diyorum. en son olarak 46-Okunen No Koi filmini izlediğimden kelli, benim için de başyapıtı budur. [çok mu saçmaladım?:) ]

    YanıtlaSil
  5. @Goddess Artemis;
    bilmeden yapmışımdır. :)

    YanıtlaSil
  6. @Tuğba;
    ama var öyle birşey. Miike bir yana, Gozu ve Izo filmleri bir yana diyen büyükçe bir kitle mevcut. temennine aynen katılıyorum, hatta hiç utanmadan burada tekrar ediyorum: "Izo'yu da sevin, üvey evlat muamelesi yapmayın". :)

    YanıtlaSil