10 Şubat 2009 Salı

Grindstone Road (2008) ya da Fairuza Balk

Grindstone Road 2008 yılı mahsulü Melanie Orr tarafından yönetilmiş olan Kanada yapımı bir film. Başrollerde Fairuza Balk (Hannah Sloan), Greg Bryk (Graham), Joan Gregson (Linda) ve Walter Learning (Ted) var.


Hannah yakın zamanda küçük oğlu ile bir trafik kazası geçirmiştir. Kaza sonrası oğlu Daniel komaya girmiş ve yaklaşık bir yıldır da komadadır. Bunun sorumluluğu altında ezilen Hannah tebdil-i mekanda ferahlık vardır diyerek çocukluğunu geçirdiği kasabaya taşınmaya karar verir. Psikiyatrist olan kocası Graham da onu bu kararında destekler. Tabii ki Hannah kasabadaki en tekinsiz evi kiralamaktan da imtina etmez. Evde bir gariplik vardır. Daniel isimli başka bir çocuğun hayaleti evin içinde cirit atmaktadır. Bir süre sonra kendini tamamen bu olaya kanalize eden Hannah, huzursuz hayalet Daniel'in başına neler geldiğini çözmeye ant içer.


Konusundan da görüldüğü üzere zilyon kere filme alınmış bir konu üzerinde odaklanıyor Grindstone Road. Peki bu klişe konu için farklı açılımlar (birilerinin kulakları çınlıyordur!?) mı sunuyor? Hayır. Değişik çekim teknikleri, kurgu harikaları mı yaratıyor? Hayır. Daha önce defalarca anlatılmış bir konuyu hiç utanmadan, sıkılmadan yeniden anlatıyor. Bunu türe bir yenilik katmayı bırakın aksine türün başarılı örneklerinin yanına dahi yanaşamayan bir şekilde sunuyor.

E peki adama sorarlar, sen neden izledin bu filmi? Cevap basit; Fairuza Balk. 1974 doğumlu bu hatun kişi ilk olarak dikkatimi Things to Do in Denver When You're Dead (1995, yönetmen Gary Fleder) isimli başarılı suç filminde çekmişti. Akabinde The Craft (1996, yönetmen Andrew Fleming) ile başrol keyfini sürmüştü. The Craft büyü ve büyücülük soslarına bulanmış fantastik bir eğlencelikden ibaretti. Ama Balk yüzünden bu film de nedense hafızamda kalıcı bir yer edinmiş. Aynı sene içinde The Island of Dr. Moreau (1996, yönetmen John Frankenheimer) filminde Marlon Brando, David Thewlis, Ron Perlman ve Val Kilmer karşısında ezilmeden oynaması oyuncu hakkında umutlarımı artırmıştı. Arada American History X (1998, yönetmen Tony Kaye), Almost Famous (2000, yönetmen Cameron Crowe), Don't Come Knocking (2005, yönetmen Wim Wenders) gibi iyi filmlerde güzel roller bulsa da asla bir istikrar tutturamadı. Ben bunun sebebinin sinema dışında bir yerlerde olabileceğini düşünüyorum ama tam olarak bir bilgim de yok.


Bütün bir paragraf boyunca adı geçen filmlerde Balk hep genç kız rollerinde idi. Yetişkin birini oynamamıştı. İşte beni Grindstone Road filmini izlemeye iten sebep. Balk (eğer arada izlemediğim filmlerinde oynadıysa bilemem) ilk defa yetişkin birini, bir anneyi canlandıracaktı. Bunu görmek istedim.

Peki beni buna pişman etti mi? Kocaman bir evet. Siz siz olun bu filmden uzak durun. Benim gibi Fairuza Balk düşkünlüğünüz olsa bile. (1/10)

2 yorum:

  1. Ben dinlemedim seni, dün izledim. Baştaki gizemlilik fena değildi. Kazaya dair detayları bir kaç saniyelik geçmişe sıçramalarla vermesi... Evdeki çocuğun yine bir kaç saniyeliğine görünüp her gelip gidişinde ipucu kırıntıları bırakması... Her şeyin ayyuka çıkması ve gizemin gitmesiyle filmin büyüsü de bitiverdi. Tamam sadece merak faktörü izletiyormuş.

    Bilinçaltıyla uğraşması ve bunu yaparken bol bol su, uyku/uyanıklık, bastırılmış geçmiş/ su yüzüne çıkan anılar, iki cinayetin de yine bilinç/bilinçaltını vurgulayan üst kattaki banyo küveti ve zemindeki mahzende gerçekleşmesi vb detayların kullanması iyiydi yine de. Bunu yaparken kör gözüne parmağım gibi yapmamasını da takdir ettim.

    Ben 1 vermezdim. Pes! Hakkı 3.

    YanıtlaSil
  2. ama afişte yazana (tagline) bakar mısın? "There Goes The Neighbourhood" daha filmi izlemeye başlamadan sana finalini söylüyor. bir ara "katil uşak" tadında türkçeye çevrilmiş film isimlerinden şikayet ederdik. bu film ona bile gerek kalmadan kendi kendini ebeliyor.

    ben hala 1 diyorum. :)

    YanıtlaSil